نقاشی الکترواستاتیک چیست

نقاشی الکترواستاتیک چیست

نقاشی الکترواستاتیک چیست 

به فرآیندی که در آن ذرات موجود در رنگ برای رنگ آمیزی شارژ شده، نقاشی الکترواستاتیک گفته می شود. ذرات موجود در رنگ پودری بسیار کوچک هستند که توسط بار الکترومغناطیسی به یک سطح می چسبند. این کار باعث شده رنگ بیشتری روی قطعه باقی بماند و رنگ کمتری هدر رود. از آن جا که نقاشی الکترواستاتیک نیازی به حلال ندارد و آلودگی این مدل رنگ نسبت به بقیه ی رنگ ها کمتر است، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این مقاله به ویژگی رنگ های پودری که در خدمات رنگ اصفهان استفاده شده است، اشاره می کنیم.

ویژگی رنگ های پودری

این نوع رنگ از ذرات ریز و رنگدانه تشکیل شده است. هنگامی که ذرات رنگ به یک قطعه ای پاشیده می شود، ذرات رنگ به سطح قطعه می چسبد. این کار به این علت اتفاق می افتد که سطح مورد نظر به ارت زمین وصل شده است. ذراتی که روی سطح فلزی پاشیده می شود در کوره های صنعتی مخصوص تا دمای 400 درجه فارنهایت پخته می شود. این کار باعث به وجود آمدن سطح یکدست و مقاوم می شود. از آنجا که رنگ پودری از طریق بار الکتریکی به وجود می آید، در شرایط جوی گوناگون از پایداری زیادی برخوردار است.

با استفاده از یک تفنگ الکترواستاتیک رنگ پودری در سطح پاشیده می شود. ذرات کوچک موجود در رنگ پودری استاتیک داری بار الکتریکی هستند که با قرار گرفتن در کوره رنگ استاتیک اصفهان و طی مدت زمان زیادی و حرارت بالا ذرات ذوب می شوند.

مراحل رنگ آمیزی با رنگ پودری الکترواستاتیک

1-چربی گیری و آبکشی گرم : در مرحله ی اول باید تمام مواد زائد و آلودگی ها را از بین ببریم.

2- فسفاته آهن و کروماته : پوشش فسفاته بر روی قطعات با جنس های مختلف قرار می گیرد.

3- آبکشی سرد و سیلر کروماته : این مرحله باعث سیل کردن سطوح فسفاته می شود.

4- کوره خشک کن : پس از انجام سه مرحله بالا قطعات وارد کوره شده تا آب و بخار آن خشک شود.

5- پاشش رنگ توسط گان : برای رنگ آمیزی الکترواستاتیک، رنگ پودری داخل گان قرار می گیرد تا ذرات آن دارای مثبت شود. با استفاده از فشار باد موجود در گان پودر رنگ پاشیده می شود. با اتصال سطح به زمین دارای بار الکتریکی منفی می شود. منفی بودن سطح باعث ایجاد خاصیت آهنربایی شده و پودر رنگ به سطح جذب می شود. این کار به صورت یکنواخت انجام می شود به طوری که کل سطح مورد نظر باید رنگ آمیزی شود. این امر می تواند به صورت دستی یا مکانیکی انجام شود. با استفاده از دستگاه دستی رنگ آمیزی نقاش می تواند قسمت هایی که رنگ نشده است را رنگ بپاشد و آن را آماده برای مرحله بعد کند.

6- پخت رنگ : در مرحله آخر قطعه مورد نظر در دمای 200-160 قرار می گیرد تا سطح آن به صورت یکنواخت در بیاید.

نقاشی الکترواستاتیک چیست

مزایای استفاده از رنگ الکترواستاتیک

1-کارایی : مدت زمان استفاده از این مدل رنگ آمیزی در مقایسه با موارد دیگر کمتر است. رنگ پودری چکه نمی کند و نیازی نیست آن را خشک کرد.

2- مقرون به صرفه : از لحاظ هزینه نیز به صرفه است.

3- مصرف بهینه انرژی : کوره های پخت رنگ پودری از گاز کمتری استفاده می کند که قابل برگشت به محیط را دارد در نتیجه در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.

4- سازگاری با محیط زیست : این مدل رنگ آلودگی در محیط زیست ایجاد نمی کند چون از حلال های مضر استفاده نمی شود. از صد در صد این رنگ می توان استفاده کرد در نتیجه ضایعات آن خیلی کم است.

5- براق و زیبایی : رنگ پودری دارای براقی و تنوع رنگ زیادی است. سطح های مختلف از جمله فلزی، چوبی و پلاستیکی می تواند توسط این رنگ، رنگ آمیزی شود. رنگ پودری در مقایسه با سایر رنگ ها یک لایه ضخیم از رنگ بدون جاری کردن رنگ ایجاد می کند.

معایب استفاده از رنگ الکترواستاتیک

1-جابه جایی تجهیزات پر هزینه و خطرناک

2- برای تکمیل تجهیزات زمان زیادی صرف می شود

3- خطرات ناشی از غبار پاشی

بازار مصرف رنگ الکترواستاتیک

امروزه در خط تولید رنگ الکترواستاتیک سعی شده از فناوری های جدید استفاده شود به طوری که به سمت آنتی باکتریال نانو شدن پیش می رود.

از این نوع رنگ می توان در لوازم خانگی در رنگ آمیزی وسایلی مانند فریزها، ماشین لباسشویی، خشک کن ها، کولرها، هواکش و هود، رادیاتور و… استفاده شود. همچنین می توان در رنگ آمیزی مبلمان فلزی، قفسه بندی، پایه های رختخواب از آن استفاده کرد.

در قطعات خودرو و ماشین آلات صنعتی و کشاورزی نیز از رنگ پودری استفاده می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *