رنگ پلی یورتان چیست و چه کاربردی دارد

رنگ پلی یورتان چیست و چه کاربردی دارد

رنگ پلی یورتان چیست و چه کاربردی دارد ؟

یک سیستم پوشش پلی یورتان به گونه ای ارئه شده است که از یک جزء رنگ شامل یک رزین تشکیل دهنده فیلم حاوی OH، مانند یک پلی اکریلات پلی ال یا یک رزین آلکیدی تشکیل شده است و یک جزء عامل رقیق کننده که یک محلول است، تنظیم شده است تا از ویسکوزیته نهایی از پیش تعیین شده پوشش اطمینان حاصل کند.

ایزوفورون دی ایزوسیانات تریمر شده که به عنوان یک عامل پخت برای رزین در یک حلال آلی فعال بدون هیدروژن عمل می کند که به عنوان یک رقیق کننده عمل می کند، این دو جزء در قوطی های مستقل برای مخلوط کردن و کاربرد در محل پوشش بدون نیاز به تنظیم ویسکوزیته عرضه می شوند.

رنگ پلی یورتان چیست

رنگ پلی یورتان چه ویژگی هایی دارد؟

پلی یورتان به نگهداری کمی نیاز دارد و در برابر خوردگی، روغن ها، حلال ها، چربی ها، گریس ها و بنزین، برش، پارگی مقاوم است و عملا تحت تاثیر آب و هوا قرار نمی گیرد.

وزن نسبتا سبک آن باعث سهولت در نصب می شود. پلی یورتان ممکن است با رنگدانه ترکیب شود تا با رنگ پایانی مطابقت داشته باشد و تأثیر بصری آسیب رنگ را به حداقل برساند.

پوشش های پلی یورتان به عنوان پوشش های تزئینی، تکمیل محصولات، پوشش های خودرو و تعمیر و نگهداری صنعتی استفاده می شود.

آنها از انعطاف پذیرترین انواع پوشش های موجود هستند. در اواسط دهه 1970، یک سیستم جلوگیری از خوردگی، پوشش‌های رویی ساخته شده از پلی اورتان را به بازار تعمیر و نگهداری دریایی و صنعتی معرفی کرد.

این روکش دارای خواص هوازدگی فوق العاده ای است، یعنی کیفیت ماندگاری بالا و عدم زردی در حضور نور خورشید. آنها همچنین می توانند مقاومت سایشی عالی و پایداری هیدرولیتیک و مقاومت در برابر طیف وسیعی از مواد شیمیایی را ارائه دهند.

پوشش های رویه پلی اورتان در طول سال ها به یک فناوری پوشش تبدیل شده اند که می تواند برای ایجاد پوشش های کم VOC، پوشش های افزایش بهره وری و پوشش های طولانی مدت و مقرون به صرفه، فرموله شود.

کاربردهای رنگ پلی یورتان

کاربردهای پوشش های اورتان چیست؟

پوشش های اپوکسی به عنوان یکی از محبوب ترین راه حل های پوشش برای مکان های تجاری و صنعتی باقی مانده است. با این حال، پوشش یورتان (یا پوشش پلی اورتان) هنوز هم توسط بسیاری به عنوان قابل اعتمادترین و مقرون به صرفه ترین انتخاب در مورد یک پوشش با کیفیت بالا در نظر گرفته می شود.

پوشش های یورتان بهتر می توانند در برابر خراش، ضربه و سایش مقاومت کنند. همچنین محافظت بسیار خوبی در برابر مواد ساینده محیطی مانند اشعه ماوراء بنفش، باران، برف و غیره دارد. پوشش اورتان برای فلزات یک لایه نازک و براقیت بالا با ویژگی های عملکرد هوازدگی استثنایی ارائه می دهد. این پوشش تقریباً در تمام بازارهای صنعتی برای ارائه یک روکش بادوام صاف که مقاومت بالایی در برابر خوردگی، سایش و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی دارد، استفاده می شود. پوشش‌های یورتان که معمولاً برای پوشش رویی اپوکسی با ساختار بالا و روی معدنی استفاده می‌شود، زمانی که برای محلول‌های سفارشی اعمال می‌شوند، مؤثرتر هستند.

روش های اعمال رنگ پلی یورتان

رنگ های پلی اورتان نیز به دلیل خروج حلال از سطح رنگ، خیلی زود چسبنده می شوند. این امر به ویژه در صورت استفاده در شرایط گرم، خشک یا باد صادق خواهد بود. برای افزایش زمان کار ممکن است لازم باشد رنگ (با حلال مناسب) رقیق شود.

بهترین نتایج زمانی حاصل می شود که استفاده از اسپری هوای معمولی باشد، اما با استفاده از برس و غلتک می توان نتیجه ای مشابه اسپری بدست آورد. یکی از راه های دستیابی به این نتیجه با دست، استفاده از روشی است که به عنوان تکنیک “نوک اند رول” شناخته می شود که شامل اعمال رنگ با فوم غلتک و سپس از بین بردن هرگونه رد غلتکی با نوک قلم مو است. و بهتر است که توسط شخص رنگ کار پلاستیک یا رنگ کار پلی یورتان ماهر عملیات رنگ کاری صورت گیرد.

اعمال رنگ پلی یورتان

چه مدت طول می کشد تا رنگ قبل از پلی اورتان خشک شود؟

قبل از پلی اورتان، بسته به نوع رنگی که استفاده می کنید، حداقل 24 تا 72 ساعت زمان بگذارید تا رنگ خشک شود اما شرایط آب و هوایی مختلف و عوامل دیگر می توانند این روند را ممکن است کاهش یا افزایش دهند. اگر مطمئن نیستید که رنگ کاملاً خشک شده است، یک یا دو روز دیگر صبر کنید تا ایمن باشید.

بسیار مهم است که به دلیل مراحلی که باید قبل از اعمال پوشش پلی یورتان انجام دهید، صبر کنید تا رنگ کاملاً خشک شود. به محض اینکه رنگ خشک شد، می توانید روکش پلی اورتان را روی رنگ اعمال کنید. این تنها عاملی است که باید قبل از اعمال پلی اورتان روی رنگ در نظر بگیرید.

قبل از استفاده از پلی اورتان باید سطح رنگ شده را تمیز و ساییده کنید تا ناخالصی ها از بین برود. اگر این کار را نکنید، پلی به درستی نمی چسبد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *